Perfil (CV) del personal docente investigador

Bravo Gil, Rafael
Departamento: Departamento de Dirección de Marketing e Investigación de Mercados
Área: Comercialización e Investigación de Mercados
Centro: Facultad de Economía y Empresa

Research Institute: INSTITUTO DE INVESTIGACIÓN EN EMPLEO, SOCIEDAD DIGITAL Y SOSTENIBILIDAD (IEDIS)
Grupo: S54_23R: GENERÉS
Categoría profesional: Prof. Titular Univ.
Correo electrónico: rbravo@unizar.es
Página web: http://generes.unizar.es/es/miembros/rafael-bravo-gil/
ORCID: 0000-0003-4038-1840

Descargar currículum en formato PDF Ir a la página web personal Ir a la página ORCID

 
           

Artículos

  • Bravo, Rafael; Dall'olmo Riley, Francesca; Pina, José M. Guest editorial: Brand management in banking. INTERNATIONAL JOURNAL OF BANK MARKETING. 2024. DOI: 10.1108/IJBM-04-2024-620

  • Bravo, Rafael; Catalán, Sara; Pina, José Miguel. The impact of gamified loyalty programmes on customer engagement behaviours. A hotel industry application. JOURNAL OF HOSPITALITY AND TOURISM TECHNOLOGY. 2023. DOI: 10.1108/JHTT-02-2022-0033

  • Bravo R.; Pina J.M.; Tirado B. Effects of internal brand knowledge dissemination on the employee. INTERNATIONAL JOURNAL OF BANK MARKETING. 2021. DOI: 10.1108/IJBM-12-2020-0608

  • Bravo R.; Catalán S.; Pina J.M. Gamification in tourism and hospitality review platforms: How to R.A.M.P. up users’ motivation to create content. INTERNATIONAL JOURNAL OF HOSPITALITY MANAGEMENT. 2021. DOI: 10.1016/j.ijhm.2021.103064

  • Bravo, R.; Catalán, S.; Pina, J.M. Understanding how customers engage with social tourism websites. JOURNAL OF HOSPITALITY AND TOURISM TECHNOLOGY. 2021. DOI: 10.1108/JHTT-02-2019-0040

  • Bravo, Rafael; Melero-Polo, Iguácel; López-Pérez, Raúl. Shopping resorts as vehicles of city marketing: the case of Puerto Venecia. PLACE BRANDING AND PUBLIC DIPLOMACY. 2020. DOI: 10.1057/s41254-019-00145-3

  • Bravo, Rafael; Catalán, Sara; Pina, José Miguel. Intergenerational differences in customer engagement behaviours: An analysis of social tourism websites. INTERNATIONAL JOURNAL OF TOURISM RESEARCH. 2020. DOI: 10.1002/jtr.2327

  • Bravo, Rafael; Martínez, Eva; Pina, José Muiguel. Effects of customer perceptions in multichannel retail banking. INTERNATIONAL JOURNAL OF BANK MARKETING. 2019. DOI: 10.1108/IJBM-07-2018-0170

  • Bravo, R.; Catalán, S.; Pina, J.M. Analysing teamwork in higher education: an empirical study on the antecedents and consequences of team cohesiveness. STUDIES IN HIGHER EDUCATION. 2019. DOI: 10.1080/03075079.2017.1420049

  • Bravo, R.; Martinez, E.; Pina, J.M. Effects of service experience on customer responses to a hotel chain. INTERNATIONAL JOURNAL OF CONTEMPORARY HOSPITALITY MANAGEMENT. 2019. DOI: 10.1108/IJCHM-09-2017-0569

  • Bravo, Rafael; Buil, Isabel; Chernatony, Leslie De; Martínez, Eva. Managing brand identity: effects on the employees. INTERNATIONAL JOURNAL OF BANK MARKETING. 2017. DOI: 10.1108/IJBM-10-2015-0148

  • Bravo, R.; Buil, I.; de Chernatony, L.; Martínez, E. Brand Identity Management and Corporate Social Responsibility: an analysis from employees’ perspective in the banking sector. JOURNAL OF BUSINESS ECONOMICS AND MANAGEMENT. 2017. DOI: 10.3846/16111699.2016.1209785

  • Bravo Gil, Rafael; Matute Vallejo, Jorge; Pina Pérez, José M. Gestión de la identidad corporativa: evidencias en el sector bancario. REVISTA DE CIENCIAS SOCIALES - UNIVERSIDAD DEL ZULIA. FACULTAD DE CIENCIAS ECONÓMICAS Y SOCIALES. 2016

  • Bravo, R.; Matute, J.; Pina, J. M. Corporate identity management in the banking sector: effects on employees’ identification, identity attractiveness, and job satisfaction. SERVICE BUSINESS. 2016. DOI: 10.1007/s11628-015-0287-9

  • Bravo, R.; Matute, J.; Pina, J. M. Corporate identity management and employees’ responses. JOURNAL OF STRATEGIC MARKETING. 2015. DOI: 10.1080/0965254X.2015.1076876

  • Takaki, M.; Bravo, R.; Martínez, E. La gestión de la identidad corporativa en la Universidad: análisis y consecuencias desde la perspectiva del profesorado. REVISTA EUROPEA DE DIRECCIÓN Y ECONOMÍA DE LA EMPRESA. 2015. DOI: 10.1016/j.redee.2014.05.001

  • Dall’olmo Riley, F.;Pina, J. M.;Bravo, R. The role of perceived value in vertical brand extensions of luxury and premium brands. JOURNAL OF MARKETING MANAGEMENT. 2015. DOI: 10.1080/0267257X.2014.995692

  • Bravo, Rafael; Lucia Palacios, Laura; Martín, Maria José. Processes and outcomes in student teamwork. An empirical study in a marketing subject. STUDIES IN HIGHER EDUCATION. 2014. DOI: 10.1080/03075079.2014.926319

  • Dall'olmo Riley, F.; Pina, J.M.; Bravo, R. Downscale Extensions: Consumer Evaluation and Feedback Effects. JOURNAL OF BUSINESS RESEARCH. 2013. DOI: 10.1016/j.jbusres.2012.07.013

  • Bravo,R.; Lucia,L.; Martin,M. J. Assessing a web library program for information literacy learning. REFERENCE SERVICES REVIEW. 2013. DOI: 10.1108/RSR-05-2013-0025

  • Bravo, R.;de Chernatony, L.;Matute, J.;Pina, J. M. Projecting banks' identities through corporate websites: A comparative analysis of Spain and the United Kingdom. JOURNAL OF BRAND MANAGEMENT. 2013. DOI: 10.1057/bm.2012.59

  • Bravo, R.; Matute, J.; Pina, J.M. Bank Image and Consumer Loyalty: An Integrative Framework. JOURNAL OF MARKETING TRENDS. 2012

  • Bravo,R.;Hem,L. E.;Pina,J. M. From online to offline through brand extensions and alliances. INTERNATIONAL JOURNAL OF E-BUSINESS RESEARCH. 2012. DOI: 10.4018/jebr.2012010102

  • Bravo, R.; Pina, J. M.; Matute, J. Communicating Spanish banks' identities: The role of websites. ONLINE INFORMATION REVIEW. 2012. DOI: 10.1108/14684521211275975

  • Bravo,R.;Matute,J.;Pina,J. M. Corporate Social Responsibility as a Vehicle to Reveal the Corporate Identity: A Study Focused on the Websites of Spanish Financial Entities. JOURNAL OF BUSINESS ETHICS. 2012. DOI: 10.1007/s10551-011-1027-2

  • Bravo, R.; Montaner, T. ; Pina, J.M. Corporate brand image of financial institutions: a consumer approach. JOURNAL OF PRODUCT AND BRAND MANAGEMENT. 2012. DOI: 10.1108/10610421211246649

  • Bravo Gil, Rafael; Matute Vallejo, Jorge; Pina Pérez, José M. Análisis de la Información sobre Identidad Visual y Comunicación Corporativa en los Sitios Web: un Estudio sobre los Bancos y Cajas de Ahorros en España. INFORMATION RESEARCH-AN INTERNATIONAL ELECTRONIC JOURNAL. 2012

  • Matute-Vallejo,J.;Bravo,R.;Pina,J. M. The influence of corporate social responsibility and price fairness on customer behaviour: Evidence from the financial sector. CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AND ENVIRONMENTAL MANAGEMENT. 2011. DOI: 10.1002/csr.247

  • Bravo, R.;Iversen, N. M. ;Pina, J. M. Expansion strategies for online brands going offline. MARKETING INTELLIGENCE & PLANNING. 2011

  • Bravo,R.;Matute,J.;Pina,J. M. Effects of corporate image on consumer behavior. a study applied to commercial banking. INNOVAR. 2011

  • Bravo Gil, Rafael;Matute Vallejo, Jorge ;Pina Pérez, José M. Las asociaciones de la imagen como determinantes de la satisfacción en el sector bancario español. CUADERNOS DE ECONOMIA Y DIRECCION DE LA EMPRESA. 2010

  • Bravo, R.;Montaner, T. ;Pina, J. M. Corporate brand image in retail banking: Development and validation of a scale. SERVICE INDUSTRIES JOURNAL. 2010

  • Bravo-Gil, R.;Montaner-Gutierrez,T.;Pina-Perez,J. M. Corporate Image in Retail Banking. Differences in Segments of Consumers. UNIVERSIA BUSINESS REVIEW. 2009

  • Bravo, R.; Pina, J.M. Las alianzas de marca online-offline. Una estrategia de entrada en el mercado offline. CUADERNOS DE CIENCIAS ECONÓMICAS Y EMPRESARIALES. 2009

  • Bravo, R.; Pina, J.M. Elementos Diferenciadores en la Imagen Corporativa de las Cajas de Ahorro Aragonesas. Un Estudio en el Mercado Local. CUADERNOS ARAGONESES DE ECONOMÍA. 2009

  • Bravo, R.;Montaner,T.;Pina, José M. The Role of Bank Image for Customers Versus Non-Customers. INTERNATIONAL JOURNAL OF BANK MARKETING. 2009

  • Bravo, R.;Fraj,E.;Montaner,T. Family Influence on Young Adult's Brand Evaluation. an Empirical Analysis Focused on Parent-Children Influence in Three Consumer Packaged Goods. THE INTERNATIONAL REVIEW OF RETAIL, DISTRIBUTION AND CONSUMER RESEARCH. 2008

  • Barlés Arizón, M. J.;Bravo Gil,R. La Influencia De La Familia En La Elección De Marca. Un Análisis Del Joven Consumidor. ESTUDIOS SOBRE CONSUMO. 2008

  • Bravo Gil, R.;Fraj Andrés,E.;Martínez Salinas,E. Family as a Source of Consumer-Based Brand Equity. JOURNAL OF PRODUCT AND BRAND MANAGEMENT. 2007

  • Bravo Gil, R.;Fraj Andres,E.;Martinez Salinas,E. The Relevance of the Environmental Factor in Corporate Strategies: An Application to the Consumer Goods Industry. JOURNAL OF APPLIED BUSINESS RESEARCH. 2007

  • Bravo, R.;Fraj,E.;Martínez, Eva. Intergenerational Influences on the Dimensions of Young Customer-Based Brand Equity. YOUNG CONSUMERS. 2007

  • Barlés Arizón, María José;Bravo Gil,Rafael;Fraj Andrés,Elena. La toma de decisiones familiares de compra: un estudio exploratorio sobre las tácticas de influencia entre los cónyuges. ESTUDIOS SOBRE CONSUMO. 2006

  • Barlés Arizón, María José;Rafael Bravo Gil;Fraj Andrés,Elena. La comunicación familiar como determinante de la influencia. Un estudio exploratorio sobre el comportammiento de compra del joven adulto. INVESTIGACIÓN Y MARKETING. 2006

  • Fraj Andrés, E. ;Bravo Gil, R. Naturaleza y efectos de la influencia familiar en el comportamiento de compra. Un estudio explorativo aplicado al joven consumidor. CUADERNOS ARAGONESES DE ECONOMÍA. 2006

  • Bravo Gil, R.;Fraj Andrés, E.;Martínez Salinas, E. La influencia de las fuentes de información externas en el valor de marca: una perspectiva desde el joven consumidor. CUADERNOS DE ESTUDIOS EMPRESARIALES. 2006

  • Fraj Andrés, E.;Martínez Salinas, E.;Bravo Gil, R. Factores determinantes de las influencias familiares en el comportamiento de compra: un enfoque desde la perspectiva del joven adulto. INVESTIGACIONES EUROPEAS DE DIRECCIÓN Y ECONOMÍA DE LA EMPRESA. 2006

  • Bravo, Rafael; Fraj Andrés, Elena; Martínez-Salinas, Eva. Modelling the Process of Family Influences on the Young Adult Consumer Behavior. JOURNAL OF INTERNATIONAL CONSUMER MARKETING. 2006. DOI: 10.1300/J046v19n01_03

  • Matute Vallejo, J.;Fraj Andrés, E.;Bravo Gil, R. La estrategia de "ecologismo de empresa" en el sector de bienes de consumo final. UNIVERSIA BUSINESS REVIEW. 2006

  • Bravo Gil, Rafael;Fraj Andrés, Elena;Martínez Salinas, Eva. La importancia del factor medioambiental en las estrategias corporativa y de marketing: una aplicación al sector de bienes de consumo. CUADERNOS DE ESTUDIOS EMPRESARIALES. 2005

  • Fraj Andrés, E. ;Bravo Gil, R. El efecto de las influencias familiares en el valor de marca: un estudio exploratorio del comportamiento de compra del joven consumidor. REVISTA DE GESTIÓN PÚBLICA Y PRIVADA. 2005

  • Bravo, Rafael;Fraj, Elena. El adolescente y la familia: influencias recíprocas en el comportamiento de compra. CUADERNOS ARAGONESES DE ECONOMÍA. 2003

  • Bravo, Rafael;Martínez, Eva. Influencias intergeneracionales en el comportamiento de compra entre madres e hijos : un estudio exploratorio. ESTUDIOS SOBRE CONSUMO. 2003

Libros

  • Eva Martínez Salinas ... [et al.]. La imagen corporativa de las entidades financieras en Aragón. 2008

Capítulos

  • Influence of Women’s Lifestyles on Holiday Decisions. Barlés Arizón, Mª José; Bravo Gil, Rafael; Fraj Andrés, Elena. ADVANCES IN TOURISM DESTINATION MARKETING. MANAGING NETWORKS. 2010

  • Los jóvenes ante las nuevas decisiones de compra : la busqueda de la referencia familiar. Bravo Gil, Rafael; Fraj Andrés, Elena. COMPORTAMIENTOS DE COMPRA DEL CONSUMIDOR : 29 CASOS REALES. 2006



© Universidad de Zaragoza | Versión 2.23.10
© Servicio de Informática y Comunicaciones de la Universidad de Zaragoza (Pedro Cerbuna 12, 50009 ZARAGOZA - ESPAÑA)